Phishing: let op met nepberichten van de Belastingdienst
Het komt steeds vaker voor dat criminelen zich voordoen als medewerkers van de Belastingdienst. Dit wordt ook wel phishing genoemd. Op steeds slimmere manieren proberen zij u geld afhandig te maken. Wees alert op deze nepberichten. Wij leggen u uit welke methoden criminelen vaak gebruiken, om u betalingen te laten doen, uit naam van de Belastingdienst.
Sms- en e-mailberichten
In 2020 komt deze methode steeds vaker voor. U krijgt een sms-bericht of een e-mail met de mededeling dat u nog een openstaande schuld heeft bij de Belastingdienst. In dit bericht zit ook een link waarmee u de zogenoemde belastingschuld direct kunt betalen. Waar deze berichten vroeger wel eens spelfouten bevatten, zijn de sms-berichten én e-mails anno 2020 steeds beter geformuleerd, waardoor ze geloofwaardig overkomen.
Het is belangrijk te weten dat de Belastingdienst nooit sms-berichten of e-mails verstuurt, waarin ze verwijzen naar een openstaande belastingschuld. De Belastingdienst zal u altijd schriftelijk berichten als u moet betalen of een bedrag terugkrijgt.
Neptelefoontjes van de Belastingdienst
U krijgt een telefoontje van iemand die zich voordoet als een medewerker van de Belastingdienst. Deze medewerker geeft aan dat u een openstaande belastingschuld heeft en dat u deze per direct moet betalen, omdat de Belastingdienst anders beslag legt op uw bankrekening. Deze criminelen zijn getraind om u onder druk te zetten om het bedrag direct te betalen, maar pas hiermee op! De Belastingdienst belt nóóit als er belastingschulden openstaan, maar stuurt u altijd een brief in de welbekende blauwe envelop.
Spookfacturen
Naast de genoemde nepberichten van de “Belastingdienst”, worden bedrijven en particulieren ook steeds vaker geconfronteerd met zogenaamde spookfacturen. Deze nepfacturen zien er steeds beter uit en zijn bijna niet meer van echte facturen te onderscheiden. Pas bij de vergelijking van het rekeningnummer komt u er achter dat er iets niet klopt. Vertrouwt u het niet? Bel dan de organisatie die de factuur heeft verzonden of neem contact op met uw adviseur.
Op de website van de Fraudehelpdesk staan tal van voorbeelden van valse sms-berichten, nepfacturen en e-mails van oplichters die u op slinkse wijze geld afhandig proberen te maken. Voelt u zich gedupeerd? Dan kunt u altijd een melding doen bij de Fraudehelpdesk.
Ook kunt een ‘IBAN-naam’ check doen. Op deze manier kunt u bij online betalingen naar Nederlandse bankrekeningen automatisch de naam, in combinatie met het rekeningnummer, van de ontvanger controleren. Rabobank is de eerste bank die deze check heeft ingevoerd en binnenkort zullen andere banken ook volgen.
Wees alert!
Geef nooit uw bankrekeningnummer, responscode, pincode of andere vertrouwelijke informatie aan zogenaamde medewerkers die bellen uit naam van de bank of de Belastingdienst. De bank of de Belastingdienst vraagt u nooit om deze gegevens. Vraagt iemand wél om deze gegevens? Hang op, verwijder de e-mail en bel uw bank. En misschien wel de beste tip: maak in dergelijke gevallen vooral geen bedragen over voordat u overleg heeft gehad met uw adviseur.
Let op: de afgelopen periode hebben veel ondernemers een Engelstalige brief ontvangen, waarin gevraagd wordt het btw-nummer te laten registreren. Dit in verband met een zogenaamd VAT Identification Number Register, dat noodzakelijk zou zijn vanwege de European General Data Protection Regulation, beter bekend als de AVG. Het gaat hier echter om een ‘aanbieding’ en niet om een registratieformulier. Er is geen enkele verplichting om op deze brief in te gaan. Vult u dit formulier wel in? Dan gaat u daarmee een overeenkomst voor drie jaar aan.
Meer weten?
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze fiscale adviseurs helpen u graag. Neem contact op met Robert Gall, senior belastingadviseur, via email.