‘Verstand van e-commerce èn van sport, de ideale combinatie’
Een omzet van € 80 miljoen, producten die gebruikt worden door onder andere de selectie van PSV, een groeiend assortiment en hard op weg om het buitenland te veroveren. XXL Nutrition is een mooi voorbeeld van hoe een ondernemer met de juiste motivatie pech wist om te zetten in een succesverhaal.
Zo’n twintig jaar geleden reed René van der Zel zijn zojuist gekochte en van geleend geld gefinancierde BMW in de prak. Deze crash was voor hem het teken dat hij het allemaal anders moest gaan doen. Van der Zel, naast autoliefhebber ook fanatiek bodybuilder, besluit proteïneshakes voor sporters te gaan verkopen. Hij gebruikte deze shakes, die hij in Duitsland inkocht bij een fabrikant van babyvoeding, zelf ook. Van der Zel bouwde een eenvoudige website met webshop en XXL Nutrition was geboren. In die tijd vanuit zijn toch al leegstaande garage, inmiddels werkt de marktleider in sportvoeding met zo’n tweehonderd medewerkers vanuit een enorm bedrijfspand in Deurne.
Aantrekkelijk voor een brede doelgroep
CFO Brent van Hoof raakte zo’n tien jaar geleden betrokken bij het bedrijf. Als bijbaantje werkte hij in het administratiekantoor van zijn vader, waar XXL toen klant was. “Ik deed mijn afstudeerstage bij XXL Nutrition en daarna ben ik er blijven werken.”
De afgelopen jaren veranderde het speelveld. Waar eerst de shakes alleen werden verkocht aan sportfanaten, wist XXL Nutrition zijn producten aantrekkelijk te maken voor een veel bredere doelgroep. Inmiddels liggen er zelfs onder meer proteïnerepen bij verschillende supermarktketens.
Een bijzonder staaltje marketing. Van Hoof: “We kozen er jaren geleden al voor om alle mogelijke kanalen in te zetten voor marketing, zowel on- als offline. Daarbij maken we gebruik van momenten waarvoor mensen fit willen zijn. Zo doen we in het voorjaar online acties in de aanloop naar de vakantieperiode. In mei beginnen sporters namelijk met droogtrainen, zodat ze in juli weer afgetraind zijn. Ook staan we met stands met onze shakes op verschillende festivals, toch plaatsen waar het draait om gezien worden. Mensen nemen dan liever een keer een gezonde shake dan weer een hamburger.”
In de coronaperiode sloten de sportscholen en dat merkten ze bij XXL Nutrition ook in de teruglopende omzet. In plaats van pas op de plaats te maken, investeerde het bedrijf in die tijd juist volop. Dat bleek een goede beslissing, omdat concurrenten wèl hadden stilgezeten. Van Hoof: “We hadden voor corona al een goede omzet, maar de twee jaren na corona groeiden we met 65% per jaar.”
Naast proteïneshakes en -repen, die worden ontwikkeld volgens eigen receptuur en getest door het eigen personeel, inclusief Van der Zel zelf, werd het assortiment uitgebreid met onder meer shakers, accessoires en sportkleding.
AI als marketingtool
Het bedrijf maakt gebruik van innovatieve oplossingen. Zo wordt AI al ingezet als marketingtool voor het schrijven van mails en het voorspellen van klantgedrag. Ook wordt het geïntegreerd in een chatbot om zo een deel van het werk van de klantenservice over te kunnen nemen. Kortom, een snelgroeiend bedrijf dat zeker niet blijft stilzitten. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan uitbreiding in het buitenland, zonder de focus op Nederland uit het oog te verliezen.
Toen XXL Nutrition zo veel gegroeid was dat het bedrijf controleplichtig werd, kon het administratiekantoor niet veel meer voor hen betekenen, vertelt Van Hoof. “Tijdens de forse groeiperiode kregen we steeds meer vraag uit het buitenland en belastingtechnisch werd de bedrijfsvoering steeds lastiger. We moesten onze structuur aanpassen. Via via kwamen we met ABAB (team Handel & E-commerce) in aanraking. Dat klikte direct goed. Wouter Stuifbergen werd onze accountant en Kane Downs onze controleleider. Zij kennen allebei de sportbranche heel goed en hebben veel verstand van e-commerce. Voor ons de ideale combinatie. De onderlinge sfeer is goed, het is altijd gezellig als zij langskomen. Doordat zij veel van ons bedrijf zien, mogen ze er ook iets van vinden. Ze attenderen ons op zaken waarop we moeten letten en kunnen ons in contact brengen met de juiste specialisten. Zo nemen ze ons veel werk uit handen, waar we zelf de mankracht niet voor hebben.”
Elke stap in het proces heeft een digitale footprint
ABAB verzorgt voor XXL Nutrition de aangiftes vennootschapsbelasting, adviseert over transfer pricing, geeft btw-advies, verzorgde een herstructurering en begeleidde bij de oprichting van een eigen raceteam, waarvoor senior belastingadviseur Daniël van Meijgaarden de afstemming met de Belastingdienst op zich nam. Daarnaast wordt op dit moment gekeken naar de mogelijkheden van medewerkersparticipatie.
Van Hoof is erg blij met de kennis en het advies van ABAB. “E-commerce is echt een vak apart en daar kan niet elk accountantskantoor mee overweg. Je kunt heel veel doen aan de hand van data, want elke stap in ons proces heeft een digitale footprint. Ik ga geen factuurtjes bij elkaar zoeken als alles digitaal beschikbaar is. Daar moet je als accountantskantoor goed mee overweg kunnen.”
De toekomst van XXL Nutrition? Die is rooskleurig. Het doel is zo’n 20% per jaar verder te groeien. “Dat kunnen we behappen. In Nederland is de grote groei er wel uit, daar groeien we nu met de markt mee. In België hebben we het afgelopen jaar veel markt gepakt en nu richten we ons ook op Duitsland. Mooi om te zien dat dat echt andere markten zijn, daar zijn het andere producten die aanslaan dan in Nederland.”
Meer weten?
Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem contact op met Daniël van Meijgaarden, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 0165-531348 of stuur Daniël een e-mail.