‘Waardevol om zo veel kennis achter de hand te hebben’
Tamara en Patric van Asseldonk namen in 2004 restaurant Hertog Jan in Veghel over van hun voormalige werkgever. Beiden werkten toen al zo’n tien jaar in het restaurant. Sinds 2013 zijn de ondernemers klant van ABAB, die hen onder meer begeleidde bij de overstap van vof naar bv. ‘We hebben nu meer inzicht en lopen privé veel minder risico. Dat geeft rust.’
ABAB verzorgt daarnaast de loonadministratie, de maandelijkse financiële administratie, btw- en fiscale aangiften en de jaarrekening van het restaurant. Hertog Jan onderging de afgelopen twintig jaar grote veranderingen. Tamara van Asseldonk: “We schakelden over van het bestaande driegangenmenusysteem naar vijf gangen voor een vaste prijs en gingen een dag in de week extra open. We houden wel vast aan ons saladebuffet, waar we bekend om staan.” Het restaurant heeft binnen plaats voor tachtig gasten en op het terras voor en de patio achter nog eens 65. Er werken vier fulltime medewerkers en dertig parttimers.
Sterk in relatiemanagement
In 2013 besloot het ondernemerspaar te wisselen van accountant. Eerst alleen voor de loonadministratie, later voor alle administratieve zaken. De keuze viel op ABAB, omdat het kantoor sterk is in relatiemanagement. “Onze relatiemanager Rob de Kroon komt elk jaar langs en dan bespreken we het complete plaatje. Hoe staat het restaurant ervoor? Hoe ga je om met spaargeld? Hoe kun je fiscaal dingen aanpakken? Waar is eventueel bijsturing nodig? In het begin boekten we zelf in, inmiddels doet ABAB dat voor ons. Het is fijn je administratie aan een ander over te kunnen laten en weten dat het goed gebeurt.”
De ondernemers zijn tevreden over de dienstverlening van ABAB. “Het werk wordt goed gedaan. Eventuele problemen worden snel en goed opgelost. Ik vind ABAB een prettig, discreet en solide bedrijf. We zouden het op zich best met een kleiner kantoor af kunnen, maar we willen geen gedoe met onze financiën. ABAB heeft verstand van zaken en verschillende disciplines in huis. We werken allebei veel in de zaak en hebben dus ook weinig tijd om de nodige kennis op peil te houden. En de regels veranderen voortdurend. Daarbij doen wij altijd zaken met hard werken, gevoel en eerlijkheid en daar staat ABAB ook voor."
Overstap van vof naar bv
Een paar jaar geleden adviseerde relatiemanager Rob de Kroon de ondernemers de overstap te maken van een vof- naar een bv-structuur. Dat is fiscaal gunstig en hiermee is het privévermogen veiliggesteld. Na een intensief traject van zo’n twee jaar is dit inmiddels gerealiseerd. “Het was wel een heel karwei. Ook omdat we een eigen woning hebben en het pand van het restaurant inclusief huurwoning erboven ook van ons is. Dit leverde flink wat papierwerk op. Door de begeleiding vanuit ABAB wisten we precies wat er wanneer moest gebeuren. ABAB heeft ons hier echt doorheen geloodst. Ik kon altijd bellen en iedereen had alle geduld. Het is voor een klein bedrijf erg waardevol als je zoveel kennis achter de hand hebt.”
De ondernemers zijn tevreden over het overstapproces en blij met het resultaat. Ze hebben nu veel meer inzicht in hun bedrijf en lopen privé veel minder risico. “Dat was ook wel een overweging na corona. Er kan ook altijd iets gebeuren, zoals langdurige ziekte. Dan wil je je zaken gewoon goed geregeld hebben, zeker met twee opgroeiende kinderen.”
Wij gaan graag met je in gesprek
Wil je meer weten over onze dienstverlening of over de ontwikkelingen in de horeca- en recreatiesector? Wij maken graag tijd voor een uitgebreide kennismaking. Neem contact op met Ronald Bleyenberg voor een vrijblijvende afspraak, via telefoonnummer 0115-677616 of stuur Ronald een e-mail.