'ABAB ontzorgt mij, zodat ik me maximaal kan richten op de winkel’
Kaas & Meer is een sfeervolle winkel in Goirle en biedt een smakelijk en gevarieerd assortiment. De zaak heeft 250 soorten kaas op voorraad en een uitgebreid assortiment wijnen en delicatessen. ABAB heeft eigenaar Fred in ’t Ven het afgelopen jaar o.a. geholpen met de herstructurering van zijn onderneming.
Van eenmanszaak naar bv
Freds ervaring en passie begon op 19-jarige leeftijd met een baan bij een groothandel in buitenlandse kazen. Sinds 2007 runt hij zijn winkel in Goirle. Fred: “Inmiddels zijn we met vijf personen, inclusief mezelf. Daarnaast helpen mijn ouders en kinderen wel eens een handje en mijn vrouw doet de social media. In 2016 werd ik klant bij ABAB. Ik laat me onder andere op het gebied van accountancy en fiscale dienstverlening adviseren door het ABAB-team dat is gespecialiseerd in food- en (vers)speciaalzaken.”
“Regelmatig spar ik met senior klantadviseur Mark Rebbens over lopende zaken. Afgelopen jaar was het contact intensiever door een herstructurering, waarbij ik mijn eenmanszaak heb ingebracht in een bv. Ik was op een punt gekomen waarop het interessant was, zowel fiscaal als met het oog op risico, om te herstructureren. Zo’n omschakeling van rechtspersoon brengt veel zaken met zich mee die goed geregeld moeten worden.”
Multidisciplinaire aanpak
Klantadviseur Mark: “We hebben die omschakeling uitvoerig samen besproken en vervolgens vroeg Fred ons om het traject te begeleiden. We hebben geadviseerd over de optimale structuur en ook de fiscale en juridische afhandeling van de herstructurering is door ABAB opgepakt. Het ging hierbij om een brede aanpak, waarbij mensen vanuit accountancy, ABAB Legal, fiscaal en klantadvies samenwerkten.”
Zoveel mogelijk ontlast
“Er kwam inderdaad heel wat bij kijken,” vertelt Fred. “Zo hebben we de nieuwe structuur bepaald en met de Belastingdienst overlegd over de inbreng van de eenmanszaak. ABAB heeft alle juridische stukken en overeenkomsten verzorgd. Daarnaast hebben we gekeken naar de situatie rond mijn salaris. Die is in een bv anders dan in een eenmanszaak. ABAB heeft de salarisoptimalisatie gedaan, de dga-salarisadministratie opgezet, de administratie omgezet naar de bv en de jaarrekeningen opgemaakt. Ook de financiering van het bedrijfspand is omgezet. ABAB helpt mij daarnaast ook bij het in beeld brengen van mijn financiële toekomst en bij het opmaken van een testament.”
“Wat ik heel belangrijk vind, is dat ABAB mij zoveel mogelijk heeft ontlast. Ik ben graag betrokken bij de financiële kant van de zaak, maar mijn kracht ligt echt in de winkel. Alles is nu optimaal geregeld en afgestemd op mijn toekomstvisie. De omzet stijgt nog steeds en we merken dat klanten beleving en kwaliteit steeds belangrijker vinden. Dus als wij ons best blijven doen, liggen er nog meer kansen.”
Meer weten?
Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem contact op met Mark Rebbens, senior klantadviseur, via telefoonnummer 013-4647226 of stuur Mark een e-mail.