‘Binnen zes weken was de verkoop rond’

Referentie

Zijn hele loopbaan werkte Paul van den Broek in de fietsenwinkel die zijn opa oprichtte in 1929. Een familiebedrijf, dat overging van vader op zoon. Door strubbelingen  met personeelsleden en de opkomende concurrentie van internethandel had Van den Broek in november 2016 steeds minder plezier in het ondernemerschap. Hij besloot zijn zaak te verkopen en schakelde verschillende specialisten van ABAB in. “Binnen zes weken was de verkoop rond. Ik had echt nooit verwacht dat dat zo snel kon.”

In gesprek met:
Paul van den Broek, Tweewielercentrum Paul van den Broek
Fietsenwinkel

Tweewielercentrum Paul van den Broek is al jaren een begrip in de regio Eindhoven. Met 1.100 m2 winkelvloer en zes personeelsleden was er werk genoeg voor de eigenaar. “Maar ik vond het al een tijdje niet meer leuk. Voor mij reden om de zaak in de verkoop te zetten. Ik verwachtte dat het lastig zou zijn zo’n grote zaak te verkopen, maar er meldde zich meteen een koper bij mij. Iemand die elders al een fietsenwinkel had en er een vestiging bij zocht. Ik nam toen contact op met mijn relatiemanager van ABAB, Erik Gilden. Hij bracht ook corporate finance adviseur Jurgen Herremans in beeld en met hen besprak ik mijn plannen”, vertelt Paul van den Broek.

Spannend

De ondernemer ging om tafel met de koper en beide partijen tekenden een geheimhoudingsverklaring om onrust bij het personeel en de leveranciers te voorkomen. De kans bestond immers dat de verkoop alsnog niet door zou gaan. “Jurgen maakte een waarderingsrapport van het bedrijf waarin werd afgewogen wat de waarde zou zijn. Daarnaast stelde hij voor de koper een  informatiememorandum op met al onze gegevens; over de historie van het bedrijf, het personeel en het complete financiële plaatje. Zo kun je de vraagprijs onderbouwen. Vervolgens namen  we contact op met een makelaar, die een huurprijs bepaalde. We spraken af dat het pand in mijn bezit zou blijven.” Jurgen voerde ook de onderhandelingen met de koper en de koop- en huurovereenkomst werd vastgelegd door ABAB-jurist Rogier Kersten.  

Van den Broek:  “Het bleef tot het eind spannend voor mij, want in mijn ogen was de verkoop pas definitief als de handtekeningen gezet zijn. Rogier controleerde alle stukken. Uiteindelijk klopte alles en gaven we groen licht. ”

Tevreden

Net voor het einde van het jaar kwam de verkoop definitief rond en begin januari lichtten beide ondernemers samen het personeel in. Van den Broek: “Toen konden we de voorraad tellen en definitieve afspraken maken. Daar kwamen we beiden tevreden uit. Gelukkig ging het hele proces snel. Ik hou van doorpakken en had het niet fijn gevonden als dit proces een half jaar had geduurd.”   

Betrokkenheid

Achteraf is Van den Broek erg tevreden over de gang van zaken. “Het is gewoon geluk dat je zomaar een koper tegenkomt. Hij had eerst een andere winkel in de regio op het oog, maar dat ging uiteindelijk niet door. Al mijn personeel kon aanblijven, dus voor hen is het ook goed geregeld. Ik heb vooral veel contact gehad met Jurgen en ben heel blij met zijn betrokkenheid en inzet. Ik heb veel gehad aan zijn adviezen.  Je kunt zo’n bedrijfsverkoop maar één keer regelen, dus moet je het  in één keer goed doen.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Wij maken graag tijd voor een uitgebreide kennismaking. Neem contact op met Jurgen Herremans, corporate finance adviseur, via telefoonnummer 013-4647230 of stuur Jurgen Herremans een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Jurgen
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld je direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu