De verschillende facetten van een bedrijfsovername
De overdracht kent vele diverse facetten, zowel financieel, bedrijfseconomisch en organisatorisch als juridisch en fiscaal. In het proces van de overdracht is het de uitdaging om al deze onderdelen op het juiste moment de juiste aandacht te geven. Het is dan ook belangrijk om inzicht te hebben om zo ook overzicht te kunnen houden. Daarom hebben wij de verschillende aspecten van een bedrijfsovername kort voor u op een rij gezet.
Bedrijf overdragen of verkopen
Een bedrijf overdragen of verkopen is een complex traject dat vraagt om een goede planning en voorbereiding. Uiteraard is de financiële component voor veel ondernemers belangrijk, maar daarnaast zijn de juridische en fiscale aspecten zeker zo belangrijk en vereisen deze aspecten tijd en zorgvuldigheid.
Juridisch
Een belangrijke juridische vraag is of uw onderneming de juiste structuur heeft voor een overdracht. En hoe zit het met bestaande overeenkomsten, contracten, voorwaarden en vergunningen?
Fiscaal
Op welke wijze kan er fiscaal optimaal overgedragen worden, zowel voor de overdragende als de overnemende partij? De manier waarop een transactie gestructureerd wordt, kan hierbij een groot verschil maken. Dat geldt ook voor de financiering daarvan.
Draagt u uw onderneming over aan uw kinderen? Dan kunt u mogelijk uw voordeel doen met fiscale faciliteiten voor bedrijfsopvolgingen. Wilt u uw onderneming (of een deel daarvan) overdragen aan medewerkers van uw bedrijf? Trap dan niet in de vele fiscale valkuilen die zich daarbij kunnen voordoen!
Organisatorisch
Belangrijke onderdelen van een onderneming zijn het management, de organisatiestructuur, managementinformatiesystemen, risicobeheersing, persoonlijke goodwill en uiteraard de solvabiliteit, rentabiliteit en de duurzaamheid van deze onderdelen in de toekomst. In hoeverre speelt de ondernemer/DGA een belangrijke rol binnen het bedrijf en kan het bedrijf de continuïteit en zijn waarde behouden, ook zonder de huidige ondernemer?
Persoonlijke financiële planning
Welke persoonlijke wensen heeft u voor uw toekomst na de beoogde overdracht? Welke consequenties heeft deze overdracht voor uw inkomen en uw vermogen? Of misschien wilt u weten of u uw partner en kinderen goed achterlaat bij een plotseling overlijden. Een financiële planning geeft inzicht in hoeverre uw doelen en wensen haalbaar zijn en hoe u ze kunt realiseren. Zo weet u waar u aan toe bent, nu en in de toekomst.
Multidisciplinaire teams
Wij zijn graag uw partner in het totale proces. Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak zijn wij uw adviseur, sparringpartner, begeleider en procesbewaker. Onze adviseurs werken samen in vaste multidisciplinaire teams met andere specialisten binnen ABAB, zodat alle facetten worden geborgd. Afhankelijk van uw wensen vormen wij een team met specialisten, zoals belastingadviseurs, juristen, accountants, financieel- en estate planners en corporate finance adviseurs.
Doordat onze adviseurs en specialisten veelvuldig met elkaar samenwerken, kunnen wij u niet alleen op inhoud, maar ook op het proces volledig ondersteunen. Deskundigheid, flexibiliteit, daadkracht, snelheid en efficiency staan hierbij centraal. Zo bieden wij nog meer toegevoegde waarde voor u en uw onderneming.
Meer weten?
Wij gaan graag met u in gesprek om u te begeleiden bij een perfecte overdracht van uw onderneming. Neem contact op met Gert Jan van den Berg, senior corporate finance adviseur via telefoonnummer 013-4647238 of stuur Gert Jan een e-mail.