Een succesvolle organisatie? Zorg voor verbinding
Verbinding is een belangrijke succesfactor. Als medewerkers zich daadwerkelijk verbonden voelen met hun collega’s en het bedrijf waarvoor ze werken, verbetert dat de samenwerking én het uiteindelijke resultaat. Een belangrijke uitdaging voor elke manager.
Werk aan de winkel
Het klinkt logisch: medewerkers die elkaar vertrouwen, zich gezien en gewaardeerd voelen, presteren beter. Maar zeker het afgelopen jaar, waarin veel medewerkers door corona vanuit huis werkten, heeft dat gevoel van ‘samen’ behoorlijk onder druk gestaan. Werk aan de winkel dus, maar dat is geen gemakkelijke opgave. Want hoe zorgt u er als leidinggevende voor dat die verbinding tot stand komt? Het begint met een aantal vragen die u zich als leidinggevende zou moeten stellen. Wie ben ik precies? Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten? En: welke social skills heb ik in huis waarmee ik voor die zo belangrijke verbinding kan zorgen?
Kwetsbaar opstellen
Lang niet iedereen zal direct een antwoord hebben op bovenstaande vragen. Toch is het zaak af en toe eerlijk in die spiegel te kijken. Want om verbinding tot stand te kunnen brengen, is een aantal eigenschappen essentieel. Zo is het belangrijk dat u zich als manager kwetsbaar durft op te stellen en open communiceert. Voor de een is dat iets waarover hij niet eens hoeft na te denken, voor de ander is het elke dag weer een uitdaging. Want openstellen lukt alleen als we niet bang zijn onszelf te laten zien. Maar er is meer. Om tot onderlinge verbinding te komen, moet u ook in staat zijn een sfeer van vertrouwen te creëren. Uw medewerkers moeten het gevoel hebben dat zij zonder angst en met respect naar elkaar alles kunnen delen. Alleen zo ontstaat een hecht team en komt daadwerkelijke verbinding tot stand.
Tools voor meer verbinding op de werkvloer
Wilt u de stap zetten naar meer verbinding op de werkvloer? Een aantal tools helpt.
- Met de Emotional Intelligence Test TEIQue krijgt u meer inzicht in uw sterke en zwakke punten, uw weerbaarheid, assertiviteit en zelfwaardering. En dat zijn inzichten die u helpen als u uw teamleden nader tot elkaar wilt brengen.
- Plan regelmatig koffiemomenten met uw medewerkers. Houd daarbij in de gaten dat LSD vóór OMA komt. Dus: eerst Luisteren, Samenvatten en Doorvragen, dan pas Oplossingen zoeken, Meningen vormen en Analyses doen. Het is dé vuistregel als het om verbindende communicatie gaat.
- Organiseer naast reguliere overleggen af en toe een etentje, uitje of teambuildingsessie. Collega’s voelen zich meer verbonden als ze elkaar beter kennen.
- Taart bij de koffie, een gezamenlijke borrel of een attentie in de brievenbus …. vier uw successen! Zo laat u zien dat u de inspanningen van uw teamleden waardeert en draagt u bij aan een gevoel van verbondenheid.
- Zorg voor humor op de werkvloer. Want samen lachen, helpt om stoom af te blazen, zorgt voor energie en versterkt de teamgeest. Samen lachen verbindt!
Meer weten?
Vindt u het belangrijk dat uw medewerkers op een prettige manier met elkaar samenwerken en bereid zijn nét dat extra stapje te zetten? En bent u op zoek naar handvatten om hier invulling aan te geven? Neem contact op met Corry Verhoeven, HX-adviseur bij ABAB HX Advies, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een e-mail.