Investeren in personeelsstrategie
Er is nog veel te winnen met het ontwikkelen en uitbouwen van een volledige personeelsstrategie. Ik ben zelf van mening dat het thema personeel een nog grotere uitdaging oplevert dan de energietransitie. Het gaat immers om mensen in een sterk veranderende dynamiek.
Sterk veranderende dynamiek
Door vergrijzing neemt het aantal werkenden af. Aankomend talent heeft veel keuze in banen in de nieuwe economie, zoals de energietransitie en ict. Minder uren werken is de trend. Jongere werknemers willen niet meer dag en nacht werken en zo hun kinderen niet zien opgroeien. Nieuwe medewerkers willen ook weten wat een baan hun te bieden heeft: what’s in it for me? Biedt het werk voldoende groeipotentieel voor mij, kan ik impact maken, is de balans werk/privé goed?
De markt en de maatschappij dicteren wat je moet doen. Een goede personeelsstrategie is geen luxe meer om je personeel tevreden te houden, maar noodzakelijk om je klanten te kunnen blijven bedienen.
Een goede personeelsstrategie voor de lange termijn
Een goede personeelsstrategie bestaat uit veel aspecten, zoals:
- Wat voor organisatie heeft mijn bedrijf de komende jaren nodig?
- Welke talenten en vaardigheden zijn nodig?
- Welk leiderschap wordt er van mij gevraagd?
Door deze vragen te beantwoorden, maak je inzichtelijk wat er nodig is en kun je daar invulling aan geven. Als bijvoorbeeld blijkt dat jouw organisatie meer moet innoveren, kan dat professioneel gemanaged worden. Zijn er andere vaardigheden nodig, dan kan daarop getraind worden. Bijvoorbeeld door te sturen op het nemen van meer eigen verantwoordelijkheid, zodat iedere medewerker ernaar streeft om zichzelf en de organisatie continu te verbeteren.
De laatste jaren zie ik ook veel acties om medewerkers en organisaties weerbaarder en flexibeler te maken. Een bedrijf kan immers op het oog strak en ogenschijnlijk goed georganiseerd zijn, bij een plotselinge verandering van een externe factor kan blijken dat het niet flexibel en weerbaar genoeg is.
Gelukkig is er veel expertise op het gebied van het ontwikkelen van een goede personeelsstrategie. Daar wordt in de praktijk dan ook veel gebruik van gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat investeren in jezelf, je team en organisatie de beste investering is die je op dit moment kunt doen. Waarom? Ik zie in de praktijk de verschillen tussen bedrijven op dit vlak steeds groter worden.
Dit blog verscheen ook op GoedemorgenSierteelt.
Meer weten?
Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je ook investeren in jouw personeelsstrategie? Neem contact op met Eric Flinterman, relatiemanager, via telefoonnummer 073-6465419 of stuur Eric een e-mail.