‘Je bedrijf verkopen doe je beter met een ervaren partner’
Toen Health Cloud Initiative softwareontwikkelaar Trompbx benaderde voor een overname, stonden de eigenaren Frans Tromp, Wim van Bruxvoort en Wilco Beekhuizen hier zeker voor open. Ze waren immers al op zoek naar meer schaalgrootte vanwege nieuwe ontwikkelingen.
Goed moment
Als zelfstandig bedrijf werkte Trompbx uit Wageningen met een toegewijd team van tien medewerkers aan de ontwikkeling van een compleet online elektronisch patiëntendossier CRS voor zelfstandigen, praktijken en instellingen in de GGZ. Nieuwe ontwikkelingen, waaronder de Wet elektronische uitwisseling gegevens in de zorg (Wegiz) en het GGZ Zorgprestatiemodel, vroegen echter om meer schaalgrootte. De interesse van Health Cloud Initiative, een initiatief van concullega WinBase, en investeringsmaatschappij Vortex kwam dan ook op een goed moment. “Samen met ABAB Corporate Finance hebben we de verkoop succesvol en volgens het boekje afgerond,” vertelt een tevreden Wim van Bruxvoort.
Bedrijfsopvolging
CRS is eind jaren negentig ontwikkeld door Frans Tromp voor grote instellingen, zoals het RIAGG Maastricht en later ook het RIAGG Rijnmond. Na de invoering van de zogenaamde Diagnose Behandel Combinaties (DBC) startte Frans samen met Wim van Bruxvoort in 2008 het bedrijf Trompbx. Hun eerste werknemer was Wilco Beekhuizen. Tien jaar later werd Wilco directeur en medeaandeelhouder met het idee om Frans later op te volgen. Maar het liep anders.
Meer schaalgrootte
“Sinds 2008 hebben we ons product CRSInternet geoptimaliseerd en gestandaardiseerd. Ons doel was om minder afhankelijk te zijn van maatwerk en grote organisaties. Dat is gelukt; van negen groeiden we uit naar driehonderd klanten. Daarbij was het mijn wens om me zoveel mogelijk bezig te houden met de inhoud. We wilden daarom ook niet verder groeien dan tien medewerkers. Maar door alle ontwikkelingen, toenemende regelgeving en certificering was meer schaalgrootte noodzakelijk. Daarom gingen we in gesprek met WinBase en Vortex. Voor Frans een ideaal moment; hij zat te denken aan pensionering. Voor Wilco was het eigenlijk te vroeg; hij had zich pas een paar jaar eerder ingekocht. Mij kwam het idee om het wat rustiger aan te doen niet slecht uit.”
Volgens het boekje
“Je bedrijf verkopen doe je natuurlijk niet zomaar. Daarom zochten wij een ervaren partner. Na verschillende gesprekken en op advies van ons administratiekantoor Raak kozen wij voor ABAB Corporate Finance. De verkoop verliep succesvol en volgens het boekje. De koper wilde graag dat Frans na de overname nog een paar maanden aan zou blijven voor een goede technische overdracht. Ik blijf nog tenminste een jaar betrokken voor de proces- en bedrijfsoverdracht en commerciële ondersteuning. Wilco zet zijn werk als ontwikkelaar voort in loondienst en werkt zowel voor Trompbx als WinBase.”
Extra dimensie
“ABAB heeft ons bij alle keuzes geadviseerd op financieel, fiscaal en juridisch gebied. Ook alle informatie en benodigde documenten zijn afkomstig van ABAB. Van de pitch tot de notaris heeft het proces zo’n vijf maanden in beslag genomen. Het is handig dat ABAB alle disciplines in huis heeft en dat onze contactpersoon Gert Jan van den Berg ze inschakelde, zodra het nodig was. Dat werkt heel prettig en efficiënt! Ik had ook een persoonlijke klik met Gert Jan, wat de samenwerking een extra dimensie gaf. Zelfs na de overdracht heeft hij meegedacht en geholpen, bijvoorbeeld met advies bij de acquisitie van aandelen in de nieuwe bv voor Wilco.”
Wij gaan graag met u in gesprek
Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Wij maken graag tijd voor een uitgebreide kennismaking. Neem contact op met Gert Jan van den Berg, senior corporate finance adviseur, voor een vrijblijvende afspraak, via telefoonnummer 06-53290054 of stuur een e-mail naar Gert Jan.