Valt je inkomen gepland of onverwachts weg? De aandachtspunten

1 augustus 2024
Artikel

Inzicht is belangrijk: niet alleen in de financiële positie van jouw bedrijf, maar ook privé. Als ondernemer ben je gewend aan een bepaald inkomen en levensstijl. Maar hoe sta je ervoor als je stopt met de onderneming en je reguliere inkomen wegvalt? 

Portretfoto van Jo-Anny Schoppink
Neem contact op met:
Jo-Anny Schoppink Relatiemanager
Paarden in stal

Er zijn meerdere redenen waarom je inkomen weg kan vallen. Heb jij de zaken dan goed geregeld? We zetten een aantal aandachtspunten op een rij.

Een goed geregelde oude dag

Er zijn verschillende mogelijkheden om als ondernemer een pensioen op te bouwen. Voor veel ondernemers is het vermogen in de onderneming onderdeel van het pensioenplaatje. Een voorbeeld hiervan kan zijn het onroerend goed of andere aanwezige activa. Hierbij is het belangrijk dat je je beseft dat dit vermogen vastzit in de onderneming. Er is dan een (succesvolle) verkoop nodig om dit vermogen als inkomen te ontvangen. Daarnaast kun je pensioen opbouwen door een voorziening onder te brengen bij een bank of verzekeraar.

Een belangrijke eerste stap naar een goed geregelde oude dag is om inzichtelijk te maken hoe jouw huidige situatie is. Vanuit daar bepaal je hoeveel geld je nodig hebt om op je oude dag te kunnen leven zoals jij dat wilt, en om aan de verplichtingen op dat moment te voldoen. 

Geen zorgen bij ziekte

Je werkt elke dag met veel passie en plezier in je onderneming. Wat gebeurt er als je dan onverwachts arbeidsongeschikt raakt? Plotseling niet meer kunnen werken door een werkgerelateerd ongeluk of vanwege (langdurige) ziekte is emotioneel en financieel impactvol. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je deze impact op het inkomen verminderen.

De voorwaarden van een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je veelal zelf bepalen. Denk dan aan voorwaarden als de wachttijd, maximumduur van de uitkering en het uit te keren bedrag bij arbeidsongeschiktheid. Hoe je deze voorwaarden inricht is afhankelijk van jouw financiële situatie. Ben je bijvoorbeeld in de mogelijkheid om een bepaalde tijd zelf op te vangen vanuit een financiële buffer? Deze voorwaarden en je persoonlijke situatie bepalen de hoogte van de premie.

Goed zorgen voor je nabestaande(n)

Een overlijden heeft veel impact. Niet alleen emotioneel, maar vaak ook financieel. Voor mensen in loondienst is er meestal een nabestaandenpensioen verzekerd. Voor een achterblijvende partner voorziet het nabestaandenpensioen in een levenslang inkomen. Je bent als ondernemer in de meeste gevallen niet bij een pensioenfonds aangesloten, waardoor er dus ook geen nabestaandenpensioen verzekerd is. Een mogelijke oplossing om dit op te vangen kan een overlijdenrisicoverzekering zijn. Jouw nabestaanden ontvangen dan bij jouw overlijden een uitkering en blijven dus financieel verzorgd achter.

Goed zorg dragen voor jouw persoonlijke financiële situatie

In alle bovenstaande gevallen is het zaak dat je ten eerste weet waar je momenteel staat en wat je doel is. Er zijn diverse mogelijkheden om goed zorg te dragen voor je persoonlijke financiële situatie. 

Laat je helpen door een specialist om inzicht te krijgen, bijvoorbeeld door het laten maken van een financiële foto. Zo kom je er, in een concreet kort traject, achter hoe je ervoor staat en welke acties je kan ondernemen om je doel te bereiken. 

Meer weten?

Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Jo-Anny Schoppink, relatiemanager, via telefoonnummer 013-4647257 of stuur Jo-Anny een e-mail.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt je graag verder!

E-mail Jo-Anny
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld je direct aan