Zo verwerkt u uw kerstpakket in de werkkostenregeling

30 november 2023
Artikel

Wilt u uw werknemers verrassen met een kerstpakket? Dan is het belangrijk de kosten ervan op de juiste manier in uw administratie te verwerken. Zo niet, dan moet uw personeel belasting betalen over uw geschenk.

Portretfoto van Louise van Rooij
Neem contact op met:
Louise van Rooij Teamleider senior payroll professional
werkgever geeft kerstgeschenk

Kerstpakket als eindheffingsloon

U wilt natuurlijk niet dat uw kerstpakketten als belast loon worden gezien. Dat zou namelijk tot gevolg hebben dat uw werknemers daar inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen over moeten betalen. Dit kunt u voorkomen door het kerstpakket aan te wijzen als eindheffingsloon in de werkkostenregeling (WKR). Dit is overigens niet alleen voordelig voor uw werknemers. Ook als werkgever heeft u hier baat bij. U bent dan namelijk geen werkgeverslasten verschuldigd over de waarde van de pakketten, inclusief eventuele verzendkosten. U betaalt alleen 80% eindheffing als u de vrije ruimte van de werkkostenregeling overschrijdt.

Kleinegeschenkenregeling

Het kerstpakket valt niet onder de kleinegeschenkenregeling, omdat het niet aan de drie voorwaarden voldoet die hiervoor gelden.

Kerstpakket voor tijdelijk personeel

Maakt u gebruik van uitzendkrachten of freelancers en wilt u die ook een kerstpakket geven? Dan komt de eindheffing voor uw rekening. Is de waarde van uw kerstpakket minder dan € 136, dan bedraagt de eindheffing 45%. Boven € 136 is dit 75%.

Let op: In de loonaangifte moet u het bedrag van de eindheffing opnemen in de rubriek ‘eindheffing publiekrechtelijke uitkeringen en tijdelijke knelpunten van ernstige aard’. Ook moet u uw uitzendkrachten en freelancers informeren over het feit dat de eindheffing al door u is afgedragen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden die de werkkostenregeling biedt of over onze dienstverlening rondom payrolling? Neem contact op met Louise van Rooij, teamleider senior payroll professional, via telefoonnummer 076-5438035 of stuur Louise een e-mail.

Wilt u meer weten over de werkkostenregeling? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Louise
Portretfoto van Louise van Rooij
Teamleider senior payroll professional
Bel
076-5438035
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld je direct aan