Hoge Raad streng voor webwinkels

14 oktober 2024
Artikel

De rechtbank Rotterdam heeft een prejudiciële vraag gesteld over de bestelknop van Bol. De kern van de vraag: maakt de tekst op de knop voldoende duidelijk dat consumenten bij het klikken daarop een betalingsverplichting aangaan? Kortom: voldoet de bestelknop die je ziet bij online aankopen aan de informatieplicht?

 

Portretfoto van Reinier-John Koopman
Neem contact op met:
Reinier-John Koopman Jurist ondernemingsrecht
Bestelling webshop

Wat zegt de Hoge Raad over 'bestellen'?

De vraag die de Hoge Raad moest beantwoorden, is of een knop met alleen de tekst 'bestellen', 'bestelling plaatsen' of 'bestelling afronden' genoeg is om te voldoen aan de informatieplicht voor consumenten. Het gaat specifiek om artikel 6:230v lid 3 BW. Hierin staat dat een handelaar zijn bestelproces zo moet inrichten dat consumenten hun bestelling pas kunnen afronden nadat het duidelijk is dat dit een betalingsverplichting met zich meebrengt. Daarnaast bepaalt dit artikel dat de knop, of een soortgelijke functie, duidelijk en ondubbelzinnig moet aangeven dat je door te bestellen een betalingsverplichting aangaat tegenover de verkoper.

De zaak Bol: wel of geen betalingsverplichting

In deze kwestie bestelde een consument op de website van Bol een aantal artikelen. De bestelling werd afgerond door op een knop te klikken met daarop de tekst ‘bestelling plaatsen’. De consument koos voor achteraf betalen, maar heeft vervolgens niet betaald. Bol heeft in een juridische procedure betaling geëist.

Wat staat er op de bestelknop? Het Hof verduidelijkt

In eerdere gevallen heeft het Europese Hof van Justitie over ‘bestelknop-betalingen’ zeer strikt geoordeeld. Het draait allemaal om de tekst op de bestelknop zelf. En dus niet op informatie die is verstrekt in het voorafgaande bestelproces. De tekst op de knop moet ondubbelzinnig zijn en noodzakelijkerwijs een verband oproepen met het ontstaan van een betalingsverplichting. Of dat zo is, moet worden bepaald aan de hand van de omgangstaal en de verwachting van de gemiddelde consument.

Hoge Raad: geen betalingsverplichting

De Hoge Raad oordeelt dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ niet voldoet aan deze eisen. Zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument, wordt niet noodzakelijk een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. Dit geldt ook voor een knop met daarop alleen de tekst ‘bestellen’ of ‘bestelling afronden’. De uitspraak van de Hoge Raad sluit aan bij de richtlijnen van het Europese Hof.

De rechter kan in dat geval de overeenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigen. Bij algehele vernietiging vervallen de verplichtingen uit de overeenkomst volledig en hebben partijen over en weer recht op ongedaanmaking van de door hen verrichte prestaties. Dit betekent dat de consument de gekochte artikelen moet teruggeven en van de verkoper de koopprijs terugkrijgt. Algehele vernietiging mag de rechter alleen toepassen als de consument daar geen bezwaar tegen heeft.

Meer informatie

Wil je meer weten over de juridische verplichtingen bij webshops? Reinier-John Koopman, jurist ondernemingsrecht helpt je graag met jouw onderneming. Bel Reinier-John via telefoonnummer 013-4647180 of stuur Reinier-John een e-mail

Wil je meer weten over dit onderwerp? Reinier-John Koopman helpt je graag verder!

E-mail Reinier-John
Social media icoon

Volg ABAB Legal op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu