Ontwikkelingen in detail- en retailhandel
De omzet van de retail- en detailhandel steeg in 2021 met 3,5 procent. Ook in 2022 wordt een omzetgroei verwacht van 2,5 procent. In december 2023 is 4,2 procent meer omgezet dan in december 2022, meldt het CBS.
Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. De omzet van de foodsector groeide met 4,6 procent, die van de non-foodsector met 2,6 procent. Daarnaast is online 1,2 procent minder omgezet dan een jaar eerder.
Online verkoop
Doordat Nederland veel lockdowns heeft gehad, is de online verkoop explosief gestegen. De online omzet was in december 2023 1,2 procent lager dan in december 2022. Ook in 2024 wordt een groei verwacht, maar deze groei stabiliseert zich. Digitalisering en technologische toepassingen die onmnichannel retail mogelijk maken zijn daarom onontbeerlijk voor retailers die met hun tijd meegaan. Volgens het CBS geeft 53 procent van de detailhandelaren aan dat digitalisering een positieve impact heeft op de groei of ontwikkeling van hun bedrijf.
Wat betreft de economie zijn de prognoses voor 2024 voorzichtig positief: het kabinet verwacht voor volgend jaar een koopkrachtgroei van 1,7%, de DNB voorspelt een inflatiedaling naar 2,9% in 2024.
Uitdagingen
De detail- en retailhandel krijgt de komende tijd te maken met de volgende uitdagingen:
- Stijgende grondstof- en energieprijzen
- Stijgende logistieke kosten
- Krapte op de arbeidsmarkt
- Voorraadtekorten
- Langere productie- en levertijden
Ook de oorlog in Oekraïne heeft veel effect op de sector. Zo stijgen de prijzen van olie en gas erg hard, waardoor de energierekening oploopt. Dit geldt ook voor consumenten, waardoor de koopkracht afneemt. Daarnaast stokt ook het spoorverkeer tussen Europa en China, waardoor er langere levertijden ontstaan. Deze leveringstijden blijven hoog, omdat ook de problemen in de containervaart nog niet voorbij zijn.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de ontwikkelingen in detailhandel? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 013-4647100 of stuur een mail.