Praktijkvoorbeeld: recht hebben, krijgen én halen
Je kent vast het gevoel: vinden dat je in je recht staat. Soms gebaseerd op emoties, soms op feiten. Maar vinden dat je in je recht staat, betekent nog niet dat je van de rechter gelijk krijgt. Een praktijkvoorbeeld.
De casus: onbetaalde factuur
Stel: Je hebt een opdracht uitgevoerd voor een klant, maar die weigert de factuur te betalen. Je stapt naar een juridisch adviseur om de openstaande vordering te innen. De juridisch adviseur stelt vast dat je dossier tegen deze klant op orde is. Zo heb je een ondertekende opdrachtbevestiging, toepasselijke algemene voorwaarden, een onderbouwde factuur, een aantal betalingsherinneringen en een aanmaning die voldoet aan de wettelijke eisen. De juridisch adviseur probeert nog één keer de klant ertoe te bewegen vrijwillig te betalen. Op de laatste incassobrief wordt echter niet gereageerd. Helaas, je moet een procedure starten tegen deze klant. Je kunt nog overwegen het factuurbedrag af te laten boeken en je verlies te nemen, maar het factuurbedrag van € 20.000 is daarvoor toch echt te hoog. Je besluit naar de rechter te stappen.
Vonnis
Je juridisch adviseur stelt, in overleg met jou, een dagvaarding op waarin je naast het factuurbedrag ook de contractuele of wettelijke (handels)rente vordert en de juridische kosten. Deze dagvaarding wordt uitgebracht door de deurwaarder en persoonlijk overhandigd aan de klant. De klant laat het er niet bij zitten en voert verweer in de procedure. Hij is het oneens met de hoogte van de factuur, omdat je je opdracht niet deugdelijk zou hebben uitgevoerd. Er wordt dan ook een uitgebreide conclusie van antwoord (= verweer) ingediend door de advocaat van de klant. Op de zitting (die volgt na dagvaarding en conclusie van antwoord) worden beide partijen uitvoerig ondervraagd door de rechter. Tijdens de zitting probeer je er nog uit te komen met de klant, maar dat mislukt. Er zit niets anders op dan de rechter te vragen vonnis te wijzen.
Incasseren
Een aantal weken later word je gebeld door je juridisch adviseur. Goed nieuws: je hebt de zaak gewonnen en alle vorderingen zijn toegewezen. Je klant heeft aangegeven niet in hoger beroep te gaan tegen het vonnis. Mooi, denk je. Maar hoe nu verder? De klant moet immers nog wel uitvoering geven aan het vonnis en dus betalen. Al snel wordt duidelijk dat de klant niet van plan is het vonnis na te komen. Hij weigert betaling. Daarop besluit je in overleg met je juridisch adviseur te onderzoeken hoe je de klant kunt dwingen tot nakoming van het vonnis. Daarvoor moet je eerst onderzoeken of er bij deze klant überhaupt verhaalsmogelijkheden zijn. Zijn die er niet? Dan kun je niet eens incasseren.
Gelukkig zijn er afdoende verhaalsmogelijkheden en je besluit beslag te laten leggen op de woning van je klant, zijn auto, inventaris en bankrekening. Enkele weken later blijkt dat je beslagen doel hebben getroffen en dat het vonnis kan worden voldaan uit het beslag van de bankrekening van de klant.
In dit praktijkvoorbeeld liep het goed af. Maar vaak is dit niet zo, omdat de wederpartij achteraf simpelweg geen verhaalsmogelijkheden biedt. Realiseer jezelf dus altijd dat je recht hebben en krijgen nog niet betekent dat je je recht ook altijd weet te halen.
Meer informatie of advies
ABAB Legal is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wil je meer weten over de mogelijkheden van procederen in je situatie? Neem contact op met Reinier-John Koopman, jurist ondernemingsrecht, via telefoonnummer 073-6465348 of stuur Reinier-John een e-mail.