Eerste Kamer akkoord met Verzamelwet VWS 2023: de gevolgen
Op 24 september nam de Eerste Kamer de Verzamelwet VWS 2023 aan. Deze wet introduceert belangrijke wijzigingen voor zorgaanbieders. De wetswijzigingen treden per 1 januari 2025 in werking.
Uitbreiding vergunningplicht
De eerste wijziging is de uitbreiding van de vergunningplicht: alle zorgaanbieders die zorg verlenen op basis van de Zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz) vallen vanaf 1 januari 2025 onder de vergunningplicht.
Let op
Als je de enige vennoot bent in een VOF die zorgt verleent óf als ZZP-er werkt, ben je nog steeds uitgezonderd van de vergunningplicht.
Wat betekent dit voor bestaande zorgaanbieders die niet vergunningplichtig waren?
Bestaande zorgaanbieders die voorheen niet vergunningplichtig waren, maar nu wel onder de vergunningplicht komen te vallen, krijgen kosteloos een vergunning.
Wat betekent dit voor nieuwe zorgaanbieders?
Zorgaanbieders die na 1 januari 2025 over een vergunning moeten beschikken, kunnen deze aanvragen via de website van het ministerie van VWS. Dit geldt ook voor aanbieders die vóór de inwerkingtreding van deze wijziging al over een vergunning hadden moeten beschikken, maar die nog niet hebben aangevraagd. Dien tijdig een aanvraag in om te voldoen aan de nieuwe regelgeving.
Jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders
Micro-zorgaanbieders verantwoorden zich vanaf 1 januari 2025 volgens een lichter verantwoordingsregime.
Wanneer is jouw organisatie een micro-zorgaanbieder?
Een zorgaanbieder is een micro-zorgaanbieder als de organisatie voldoet aan twee van de drie volgende criteria:
- de waarde van de activa op de balans is niet hoger dan € 450.000;
- de netto-omzet over het boekjaar bedraagt niet meer dan € 900.000;
- het gemiddelde aantal werknemers gedurende het boekjaar is minder dan 10 fte.
Wat worden de regels voor micro-zorgaanbieders?
Het ministerie van VWS werkt momenteel aan de laatste details van de regels die vanaf 1 januari 2025 gelden voor micro-zorgaanbieders. De lichtere maatschappelijke verantwoording betekent dat micro-zorgaanbieders slechts beperkte gegevens hoeven aan te leveren, zoals:
- een beperkte balans;
- een vereenvoudigde winst- en verliesrekening of staat van baten en lasten;
- een sterk versimpelde vragenlijst, beperkt tot maximaal drie vragen over identiteit, aantal zorgverleners en aantal cliënten.
Daarnaast zijn micro-zorgaanbieders vrijgesteld van toelichting op de beperkte financiële verantwoording, van het overleggen van een bestuursverslag, van de accountantscontrole (of controleverklaring) en van de gehele openbaarmakingsverplichting. De gedetailleerde uitwerking van deze regels wordt op korte termijn gepubliceerd in de Staatscourant.
Meer weten?
ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven of voor inzicht te zorgen. Wil jij meer weten over de gevolgen van de nieuwe regels voor jouw zorgorganisatie? Neem dan contact op met Debby Rooijackers – van Lieshout, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 040-2942627 of stuur Debby een e-mail.