Internationaal handelen via marktplaatsen: kansen en uitdagingen

De handelsbranche is op dit moment meer dan ooit internationaal georiënteerd. Voor e-commercebedrijven die willen groeien, biedt het verkopen via internationale platforms als Amazon, eBay en Temu enorme kansen. Toch brengt dit ook uitdagingen met zich mee. 

Portretfoto van Reinier van Loon
Reinier van Loon Senior relatiemanager
Internationaal ondernemen

De online bestedingen (in €) stegen in het eerste halfjaar van 2024, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Na inflatiecorrectie blijkt echter dat het aantal aankopen juist is afgenomen. Er staat waarschijnlijk een pittige periode te wachten voor e-commercebedrijven. Denk maar aan stijgende kosten, geografische onzekerheden, veranderende (hoge) eisen van de consument en duurzaamheidsmaatregelen. Toch kunnen e-commercebedrijven op een relatief makkelijke manier meer omzet genereren; bijvoorbeeld door nieuwe markten (en nieuwe landen) te betreden via online marktplaatsen.

Kansen: groeien zonder fysieke aanwezigheid

Een van de grootste voordelen van internationale marktplaatsen is dat je nieuwe markten kunt betreden zonder dat fysieke aanwezigheid vereist is. Zo kun je jouw klantenbestand uitbreiden en omzet verhogen, zonder dat het veel energie kost. De marktplaatsen regelen vaak zelf efficiënt de logistieke processen, zoals opslag en verzending. Dit maakt het een relatief eenvoudige en kosteneffectieve manier om internationaal te groeien. Bovendien hebben deze marktplaatsen een groot bereik en sterke online zichtbaarheid, wat bijdraagt aan merkbekendheid en snelle groei. Het opzetten van een merk in het buitenland is op deze manier laagdrempeliger. 

Een ander belangrijk voordeel van handelen via marktplaatsen, is toegang tot waardevolle data. Marktplaatsen geven veel inzicht in klantgedrag en verkooptrends. Met deze inzichten kun je jouw marketingstrategie verbeteren en producten beter afstemmen op de lokale vraag. 

Max Platvoet, IT audit specialist bij ABAB, vertelt je graag meer over het belang van dataanalyse en dashboarding

Uitdagingen: fiscale en juridische complexiteit

Er liggen grote kansen, maar er zijn ook fiscale en juridische uitdagingen. Eén van de eerste zorgen voor e-commercebedrijven die handelen via marktplaatsen is liquiditeit. Marktplaatsen betalen vaak in termijnen uit, wat betekent dat je eerst de producten levert voordat je het geld ontvangt. Dit kan de kasstroom beïnvloeden, vooral bij grotere hoeveelheden. Ook komen er vaak vragen naar voren over btw-regels. Bij internationaal handelen via een platform kan de zogeheten ‘platformfictie’ gelden. Dit betekent dat de levering onder omstandigheden wordt belast tegen het nultarief. 

Anne Kin, fiscaal BTW-adviseur en branchespecialist bij ABAB legt je de internationale btw-regels voor platform(handelaren) in e-commerce graag uit.

Daarnaast kunnen er op juridisch vlak problemen ontstaan door verschillende voorwaarden die per marktplaats gelden, bijvoorbeeld rondom retourbeleid en klantenservice. Lokale regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van consumentenbescherming en productveiligheidsnormen, kan per land verschillen. Zorg daarom dat je op de hoogte bent van de wet- en regelgeving in de landen waar je actief bent. Ook namaakproducten vormen een risico op internationale platforms, dus bescherm jouw merk goed door middel van merkregistratie en patenten.

Concurrentie en prijsstrategieën

Een ander belangrijk aandachtspunt is de concurrentie. De prijsstelling is vaak bepalend op marktplaatsen en kleine prijsverschillen hebben een groot effect op het koopgedrag van klanten. Bovendien rekenen marktplaatsen vaak extra kosten en is adverteren soms noodzakelijk om zichtbaar te blijven, wat de winstmarges kan verkleinen. Logistieke kosten, zoals verzend- en retourkosten, kunnen vooral in internationale handel flink oplopen. Zo’n 96% van de klanten verwacht gratis verzending, wat je moet meenemen in jouw prijsstrategie. Automatisering van prijzen en verzendopties kan hierbij helpen om concurrerend en toch winstgevend te blijven. 

Integratie van verkoopkanalen

Een toenemende uitdaging in e-commerce is de integratie van verkoopkanalen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw merk een consistente ervaring biedt, zowel op marktplaatsen als via andere verkoopkanalen, zoals jouw eigen webshop. Besteed dus extra aandacht aan productfoto’s, beschrijvingen en categorieën, afgestemd op de specifieke cultuur en verwachtingen van het land waar je verkoopt. De juiste content en optimalisatie kunnen ervoor zorgen dat klanten jouw merk herkennen en eerder voor jouw producten kiezen.

Meer informatie

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Door de kansen te benutten en uitdagingen slim aan te pakken, kan jouw bedrijf internationaal groeien via online marktplaatsen. Wil je eens sparren met een van onze specialisten Handel & e-commerce? Neem contact op met Reinier van Loon, senior relatiemanager, via telefoonnummer 06-53144894, of stuur Reinier een e-mail

Wil je meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt je graag verder!

E-mail Reinier
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld je direct aan