Zeven tips voor uw WKR-administratie

14 juni 2024
Artikel

Via de werkkostenregeling (WKR) kunt u een percentage van uw totale loonsom belastingvrij vergoeden aan uw personeel. Zorg wel dat uw administratie op orde is. Anders bestaat het risico dat een vergoeding of verstrekking alsnog wordt belast via de loonstrook van uw werknemer, zelfs als u nog vrije ruimte over heeft.

Portretfoto van Ronald van Leeuwen
Ronald van Leeuwen Senior belastingadviseur en specialist loonheffingen
Mensen in overleg over de werkkostenregeling

Houd rekening met de volgende zaken bij uw WKR-administratie

Doet u uw WKR-administratie zelf? Dan is er een aantal zaken waarmee u rekening moet houden.

  1. Geef expliciet aan welke vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen u onder de werkkostenregeling (WKR) wilt brengen. Zo wijst u deze werkkosten aan als ‘eindheffingsloon’ en krijgt u toegang tot de voordelen van de WKR.
  2. Aanwijzen is vormvrij. Dit kan op verschillende manieren blijken uit uw administratie. Bijvoorbeeld via speciale grootboekrekeningen, uw personeelshandboek of een extracomptabele opstelling.
  3. Het is raadzaam om een zogenaamde WKR-verklaring te hanteren voor het aanwijzen van  werkkosten. Deze verklaring kan uitkomst bieden in discussies met de Belastingdienst, mocht u een bepaalde vergoeding of verstrekking per ongeluk verkeerd hebben geboekt. Wij benadrukken dat deze verklaring slechts dient als vangnet. Deze WKR-verklaring hoeft u slechts één keer te ondertekenen. 
  4. Zorg dat u elk jaar een overzicht (WKR-opstelling) heeft van alle vergoedingen en verstrekkingen (inclusief btw) die onder de werkkostenregeling vallen. Bij een looncontrole zal de Belastingdienst een dergelijk overzicht opvragen.
  5. De WKR-opstelling moet inzicht geven in de totale fiscale loonsom. Dit betekent dat het ook een berekening moet bevatten van de verschuldigde belasting (80% eindheffing) als er sprake is van een overschrijding van de vrije ruimte.
  6. Een eventuele eindheffing moet u uiterlijk afdragen via de aangifte loonheffingen over het tweede aangiftetijdvak van het daaropvolgende jaar.
  7. Als u gebruikmaakt van de concernregeling dan moeten aanvullende gegevens worden vastgelegd. Lees daarover meer op onze pagina over de werkkostenregeling

Meer weten?

Wilt u meer weten over de werkkostenregeling? Neem contact op met Ronald van Leeuwen, senior belastingadviseur. U bereikt Ronald via e-mail. Ook voor andere vragen op het gebied van fiscaal advies staan onze belastingadviseurs graag voor u klaar.

Wilt u meer weten over de werkkostenregeling? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Ronald
Portretfoto van Ronald van Leeuwen
Senior belastingadviseur en specialist loonheffingen
Downloaden whitepaper over de werkkostenregeling

Werkkostenregeling

10 tips voor een goede implementatie
Download het whitepaper
Download het whitepaper over de werkkostenregeling

Werkkostenregeling

Fiscale gevolgen en aanpassingen in je administratie
Download het whitepaper
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld je direct aan