Juridische én praktische aandachtspunten bij bedrijfsbeëindiging
Bij bedrijfsbeëindiging is een goede voorbereiding cruciaal. Vragen over de wijze van bedrijfsbeëindiging, het momentum en de periode daarna staan hierbij centraal. Wij zetten de belangrijkste juridische en praktische aandachtspunten voor u op een rij.
Personeel bij bedrijfsbeëindiging
Bij het stopzetten of overdragen van uw onderneming is het van belang na te denken over uw personeel. Welke arbeidsovereenkomsten zijn er? Hoe hoog is een eventuele transitievergoeding en hoe pakt u de communicatie aan richting uw medewerkers? Daarnaast is van belang uzelf af te vragen op welke manier het personeel ontslagen moet worden of wat nodig is voor een eventuele overgang naar de koper van uw onderneming. Onderschat dit onderwerp niet.
Verkoop machinepark, grond en gebouwen
Als er sprake is van een machinepark moet u nadenken over de verkoop daarvan. Doet u dat in één keer of in delen? Maakt u gebruik van een veiling of verkoopt u in eigen beheer? Als er sprake is van grond en gebouwen moet u zich afvragen of die worden verkocht of verhuurd. De waarde moet getaxeerd worden om de boekwinst bij verkoop te kunnen berekenen. Welke vergunningen zijn voorhanden en welk bestemmingsplan rust er op het gebied? Of worden de gebouwen gehuurd? Kan er tussentijds opgezegd worden of loopt de huur nog jaren door?
Zakelijke financieringen, wat zijn de voorwaarden?
Veel ondernemers maken gebruik van zakelijke financieringen. Welke voorwaarden heeft de bank verbonden aan een bedrijfsbeëindiging? Het is belangrijk tijdig met uw financier in gesprek te gaan om te komen tot een ordentelijke afwikkeling. Een goed doordacht plan is essentieel.
Contracten met leveranciers en klanten
Welke afspraken zijn er met leveranciers? En welke verplichtingen vloeien hieruit voort? Denk onder meer aan eventuele contracten voor verzekeringen, huur, onderhoud, afvalbeheer, ICT, telefoonnummers, contributies en abonnementen. En welke contracten zijn er gesloten met klanten? Lopen die nog door of vloeien daar nog verplichtingen uit? Op welk moment en op welke wijze informeert u uw klanten? Als stelregel kunt u ervan uitgaan dat het goed is om klanten tegelijk met uw werknemers te informeren om misverstanden te voorkomen.
Fiscale gevolgen bedrijfsbeëindiging
Een bedrijfsbeëindiging heeft de nodige fiscale gevolgen. Zo vervallen bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling. U moet fiscaal afrekenen met de Belastingdienst met betrekking tot alle belastingsoorten. Als alles is geregeld kan de onderneming worden ontbonden, waarna u uw bedrijf bij de Kamer van Koophandel kunt uitschrijven. In vrijwel alle gevallen wordt het btw-nummer daarna door de Belastingdienst stopgezet, die hierover een bericht van de Kamer van Koophandel ontvangt. Als de Belastingdienst de bedrijfsbeëindiging niet bevestigt, moet u dat zelf doorgeven. Tot besluit: bewaar uw administratie zeven jaar. Dat is wettelijk verplicht!
Meer informatie of advies?
ABAB Legal is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer informatie of advies over de juridische aandachtspunten bij bedrijfsbeëindiging? Neem contact op met Reinier-John Koopman, jurist ondernemingsrecht, via telefoonnummer 013-4647180 of stuur Reinier-John een e-mail.