Dankzij ons virtuele alter-ego een onontbeerlijke metgezel voor klanten: aaff over honderd jaar
Het is het jaar 2124. Al onze collega’s hebben een eigen AI-Alter Ego. Dit (min of meer) alwetende, hyperintelligente, virtuele wezen denkt met ons mee en helpt adviezen van topkwaliteit te formuleren. Vanzelfsprekend zijn we nog altijd grondig geworteld in heel Nederland en dus is er altijd een adviseur om de hoek.
We vinden het ook normaal om unieke werk-privé combinaties mogelijk te maken. Zo werken sommige collega’s zes maanden lang, zes dagen per week, om daarna zes maanden te reizen, vrijwilligerswerk te doen of passieprojecten te ondernemen. Voor ons allemaal geldt: onze mentale en fysieke vitaliteit is ons grootste goed. En klanten betrekken ons bij levensbepalende keuzes. Zowel voor hun onderneming áls voor hen persoonlijk. Dit is hoe Ronald Meijers, voorzitter van de Raad van Bestuur van ABAB, aaff voor zich ziet. Hoewel 2124 nog ver weg is, is Ronald van een aantal punten aardig zeker. “Alleen als we onze kennisvoorsprong om weten te zetten in praktische wijsheid, zijn we die onontbeerlijke metgezel voor onze klanten bij het maken van cruciale keuzes.”
Alter-ego bij levensbepalende beslissingen
Ronald vervolgt: “Accountants zijn traditioneel een soort ‘waarheidsbepalers’: dit is hoe het met bedrijf X gaat, deze claims kunnen ze waarmaken en deze niet. Inmiddels doen wij al veel meer dan dat. En die ontwikkeling gaat door. Van financiële worden we straks integrale waarheidsbepalers. Ook de volgens velen vandaag nog moeilijk meetbare of zelfs vage dimensies, zoals ecologische en sociale impact, zijn over honderd jaar dagelijkse kost. Met superieure, integrale inzichten helpen we ondernemers beslissingen te nemen. De aaff-medewerker over honderd jaar onderscheidt zich door een hoogwaardige dialoog en is een feest om mee samen te werken. Juist als het moeilijk is. Juist als het chaotisch en conflictueus is. Dankzij ons virtuele alter ego hebben we alle relevante data direct tot onze beschikking. We blinken dus uit in het leggen van verrassende verbanden en het ontrafelen van complexe zaken. Maar bovenal hebben we een uitstekend afgesteld moreel kompas. Daarmee kunnen we onze klanten helpen om te zien wat nu écht verstandig is, precies op die levensbepalende momenten.”
Presencing en vliegen naar kantoor
Onze duurzaamheidspijlers vitaliteit, inclusiviteit en klimaatpositiviteit staan strak bovenaan op ons prioriteitenlijstje. “Duurzaamheid is over honderd jaar de standaard”, aldus Ronald. “We beperken zakelijk reizen tot het absolute minimum. Dankzij ‘presencing’ als bijna levensecht hologram hebben we ontmoetingen die nauwelijks van fysiek contact te onderscheiden zijn. We bezoeken een klant in Groningen, om vijf minuten later aan tafel te gaan met een collega in Terneuzen. En áls we reizen, doen we dat vooral vliegend, zelden nog rijdend. Want als we tegen die tijd niet hebben ontdekt hoe je écht duurzaam kan vliegen, is onze planeet niet leefbaar meer denk ik.”
Vitaal het kantoor weer uit
Anno 2024 is aaff bezig om alle kantoren over tien jaar energiepositief te maken. Ronald: “Dat houdt in dat jouw werkplek je energie moet geven, maar ook dat het pand zelf energie produceert. Over honderd jaar zijn we hier ongetwijfeld nog honderd stappen verder mee. Zo kom je het kantoor vitaler uit, dan dat je er binnenliep. Het gebouw prikkelt je namelijk iedere twintig minuten even te bewegen. En op je ergonomische stoel train je intussen je buikspieren. Als je al op een stoel zit natuurlijk.”
Maatwerk is de norm
Ronald droomt verder. “Stel je voor … je hebt een contract, waardoor je zes maanden per jaar op avontuur kunt gaan. Zes maanden om met je gezin de wereld te verkennen of juist alle tijd te hebben om jezelf in een nieuwe hobby onder te dompelen. Het is een tijd van vrijheid, waarin je de druk van het dagelijkse werk even achter je laat. De andere helft van het jaar kenmerkt zich door een hectisch ritme van zes dagen per week werken. Geen gewoon werkschema dus, maar eerder een serie intense sprints. Je leven staat vooral in het teken van je werk. Je stelt met je team ambitieuze doelen en zet alles op alles om die te bereiken. Het zijn zes maanden waarin je jezelf uitdaagt, je vaardigheden aanscherpt en je zakelijke passie volgt. Het is een race tegen de klok, maar de focus is ontzettend bevredigend. En na zes maanden topprestaties, is het weer tijd voor ongebreidelde ontspanning…”
Volgens Ronald kan bovenstaande de toekomst zijn. “Over honderd jaar is maatwerk de norm in plaats van de uitzondering. Voor collega’s die houden van keihard sprinten en keihard ontspannen, zijn dit soort contracten een uitkomst. Sowieso verwacht ik dat de variatie aan arbeidscontracten groot zal zijn. Contracten die passen bij je levensfase en bij het werk dat je doet. Voor de een is dat misschien alsnog een 9- tot 5-baan, voor de ander betekent het van 10 tot 14 en van 20 tot 23 werken. En vrijdag is dan de nieuwe zaterdag. Vijf dagen werken? Dat doet vrijwel niemand meer.”
Eigenzinnig blijven
Ter afronding van zijn toekomstdroom kijkt Ronald naar de grootte en geografie van aaff. “Ik denk dat we het Nederlandse taal- en cultuurgebied trouw blijven. Er zijn al genoeg ‘internationals’. Natuurlijk helpen we onze klanten om zelf internationaal te zijn. We bouwen voort op onze eigenzinnige combinatie van diepe wortels in lokale gemeenschappen met een goede wereldwijde samenwerking via internationale platforms. Als we onze kernwaarden trouw blijven, en niet heel hard gaan proberen op andere bedrijven te lijken, dan zie ik het goedkomen over honderd jaar.”