Adviespraktijk: het begon allemaal op de barricade

23 mei 2024
Artikel

Het is begin jaren ‘90. De tijd waarin onze agrarische klanten zeggen dat ze ‘lid zijn van ABAB’. Niet zo gek. We gaan regelmatig de barricade voor ze op. We hebben er zelfs een naam voor: principieel procederen. Geld vragen we er niet voor. We vinden het belangrijker de belangen van de sector te verdedigen. En als fiscalisten en vakidioten vinden we dat stiekem ook heel leuk…

Gert-Jan Haanen, Paul Bosch en Gert Jan van den Berg praten over 100 jaar Adviesdiensten bij ABAB

De eerste stappen in het adviesveld 

Gert-Jan Haanen, directeur Consultancy, kijkt er met een glimlach op terug. “Ik ben in 1991 als junior fiscalist gestart bij ABAB. Precies in de tijd dat we onze eerste stappen zetten op het gebied van advieswerk. We verzorgden de boekhouding voor onze klanten en deden hun belastingaangifte. Daarnaast gaven we wat fiscaal advies. De ‘grote fiscale denkers’ deden dat vanuit ons hoofdkantoor aan de Spoorlaan in Tilburg. Maar we hadden ook een aantal vooruitgeschoven pionnen in het veld.”

Gaandeweg ontstond het idee om het advieswerk meer te verplaatsen naar de kantoren. Gert-Jan legt uit: “We hadden zo’n dertig kantoren die vaak in clusters werkten. Veghel en Uden bijvoorbeeld. Zo’n cluster beschikte over een aantal eigen fiscalisten. In de loop van de tijd breidde dat fiscaal advies zich uit. Ook kreeg het steeds vaker een juridisch karakter. Onze fiscalisten vonden dat geen probleem. Juridische vraagstukken pakten ze ook gewoon op.”

Bevechten positie

Een tijd lang ging dat prima. Maar toen de behoefte aan juridisch advies toenam, werd besloten om het werk uit elkaar te trekken en juridisch adviseurs aan te nemen. Een logische stap, aldus Gert-Jan. Maar ook één waar fiscalisten aan moesten wennen. “Paul van der Aa was een van de eerste juristen die bij ABAB kwam werken. Hij heeft zijn positie echt moeten bevechten. Veel fiscalisten waren van mening dat zij zelf genoeg juridische knowhow hadden. Het heeft jaren geduurd voordat zij het fiscaal-juridische werk loslieten en accepteerden dat het een apart specialisme was.”

Zaadjes voor ‘One-stop-shop’

Ondertussen werden er meer zaadjes geplant. De wens om een ‘One-stop-shop’ te zijn voor ondernemers maakte dat een aantal pioniers aan de slag ging. Paul Bosch met agro advies en Gert Jan van de Berg met subsidieadvies en later Corporate Finance (zie kaders). Daarnaast ontstonden er steeds meer ‘subspecialismen’. In aanvulling op ondernemingsrecht richtten we ons bijvoorbeeld ook op personen- en familierecht, arbeids- en agrarisch recht. Gert-Jan: “Eigenlijk zijn we op een heel organische manier gegroeid. Zowel qua omvang, als specialismen. Zo kregen we gaandeweg experts op gebied van bijvoorbeeld btw-advies, pensioenadvies, estate planning en financiële planning. Een heel logische stap. Al vonden niet alle fiscalisten het even leuk dat hun advies steeds specialistischer werd. Maar onze klanten hadden en hebben er duidelijk baat bij. We kunnen zo simpelweg meer kwaliteit leveren.”

Sprong in het agrarische diepe

Achteraf is de oprichting van de Vereniging Agrarische Bedrijfsadviseurs (VAB) in 1997 de gamechanger geweest. Tot dat moment waren de agrarisch specialisten bij ABAB onderdeel van accountancy. Dankzij de komst van de VAB werden deze specialisten tekeningsbevoegd en dat maakte de weg vrij voor een zelfstandige agro adviestak. Paul Bosch, sinds 1986 in dienst bij ABAB, weet het nog goed: “Samen met Ad van Spijk en Hans van Zutphen waren wij de eerste agro adviseurs. In die beginjaren was het wel lastig om onze toegevoegde waarde te laten zien. We hadden namelijk concurrentie van de Sociaal Economische Voorlichtingsdienst SEV van de NCB en de Dienst Landbouwvoorlichting. Die adviseerden de agrarische sector, zowel op sociaal als bedrijfseconomisch terrein. En dat deden ze gratis. Vanaf het moment dat die service stopte en wij een volwaardige beroepsgroep werden, begon onze adviestak te groeien. Logisch. Wij deden ons werk ook gewoon beter. In tegenstelling tot de SEV en de Dienst Landbouwvoorlichting beschikten wij over de jaarrekeningen van onze agrarische klanten. Op basis daarvan konden wij ons advies veel beter onderbouwen.”

Alsmaar belangrijker

De drie aanjagers van de agro adviestak werkten in eerste instantie vanuit kantoor Veghel. Al snel kwamen daar meer kantoren bij. Toch ging de groei niet zonder slag of stoot. Paul: ”Niet alle relatiebeheerders waren bereid de overstap te maken van accountancy naar agro advies. “Je moest je eigen klanten loslaten en zelfstandig nieuwe opdrachten binnenhalen. Echt een sprong in het diepe dus.” 

Was er in het begin alleen een allround agro adviestak, gaandeweg gingen collega’s zich specialiseren. Bijvoorbeeld richting bedrijfsoverdrachten en later varkens, rundvee en tuinbouw. Op die manier werd ABAB steeds meer van betekenis voor agrarische bedrijven. Ook omdat de behoefte aan advies alsmaar toenam. Paul: “Agrarische bedrijven worden steeds groter, krijgen ingewikkeldere structuren en complexere behoeften. De regelgeving wordt voortdurend aangescherpt en de landbouw moet een enorme transitie doormaken. Ons advies wordt alleen maar belangrijker.”

Minder kwetsbaar, meer volume

De omzet van onze adviespraktijk is de laatste jaren hard gegroeid. En dat is nodig, aldus Gert-Jan. “Onder invloed van technologische ontwikkelingen zal de behoefte aan repeterende dienstverlening, zoals accountancy, salarisverwerking en belastingaangifte afnemen. Onze adviespraktijk moet in de toekomst dus alleen maar groter worden. Dat is ook de reden dat we graag minder kwetsbaar willen zijn. Elke discipline moet een zekere omvang hebben om overeind te blijven. Dat bereik je alleen door samenwerking op te zoeken met nieuwe partijen. De verschillende specialismen krijgen zo meer volume, kunnen zich verder professionaliseren en doorgroeien.”

Een echte gesprekspartner

“Iets anders wat de groei van de adviesdiensten gaat helpen, is de komst van de marktteams. Willen we een goede gesprekspartner zijn voor onze klanten, dan moeten we meer bieden dan alleen vakkennis. Relaties verwachten van ons dat we snappen wat er speelt in hun sector en dat we daarop kunnen inspelen. Verder stimuleren de marktteams natuurlijk ook de onderlinge samenwerking. We moeten als specialist minder ons eigen ding doen en klantvragen integraler benaderen. Een mooie nieuwe uitdaging.” 

Tja, de tijd dat klanten zeiden dat ze ‘lid waren van ABAB’ is voorbij. Maar hun belangen staan nog altijd strak bovenaan. En de rol van ABAB als adviseur en sparringpartner zal de komende jaren alleen maar groter worden. #vanbetekenis

Ford focus? Subsidiefocus!

Gert Jan van den Berg werkte in 1998 nog voor een zelfstandig subsidieadviesbureau, toen hij in gesprek kwam met ABAB. Hij wilde graag iets opzetten voor een groter bedrijf en had al een ondernemingsplan geschreven. Tijdens het gesprek vroeg de toenmalige directeur zich af hoe Gert Jan toch wist dat ze bij ABAB over een subsidiepoot nadachten? Gert Jan herinnert het zich nog goed. “Ik wist dat helemaal niet; het was puur toeval.” Op 1 januari 1999 ging Gert Jan aan de slag onder de naam ABAB Adviesgroep Subsidies. In het eerste halfjaar waren ze met z’n drieën: Gert Jan, Inge Velthuis en Gijsbert van Malenstein. Binnen een jaar kwamen daar onder andere Dick Uenk en Hans Jacobs bij. Gert Jan: “We groeiden snel. In eerste instantie werkten de adviseurs slechts voor een aantal kantoren van ABAB om focus te houden, maar al snel breidde zich dat uit. En met de komst van Hans konden we ook de agrarische sector bedienen.” Ondertussen wilde het team wel graag af van de weinig inspirerende naam ABAB Adviesgroep Subsidie. Ook dat pakten ze hands-on aan. “Dick Uenk en ik carpoolden elke dag naar het werk. Op een avond reed er voor ons een Ford Focus. Dick wist het direct: ‘Subsidiefocus, dat is hem!’ Inmiddels is die naam vervangen door Epiic, maar ik vind het nog steeds een briljante vondst.”

Probeer maar gewoon

In 2004 begon het bij Gert Jan weer te kriebelen. Subsidiefocus had inmiddels vijftien medewerkers, maar na twaalf jaar in het subsidievak was hij toe aan iets nieuws. Gert Jan maakte de overstap naar ABAB mkb-advies, de voorloper van Corporate Finance. Niet gehinderd door al te veel achtergrondkennis ging hij aan de slag met bedrijfsoverdrachten en financieringsaanvragen. En met de komst van Jurgen Herremans en Rob van Boxtel kreeg ook die tak snel meer body. Gert Jan kijkt er met verbazing op terug. “Het is niet dat we van tevoren goed nagedacht hadden over wat we wilden bereiken. We zijn gewoon van start gegaan. Dat past ook wel bij mij; ik hou wel van een beetje experimenteren. Voor ABAB is dat overigens niet anders. Een goed idee? Ga het maar gewoon proberen.”

Net als bij Subsidiefocus, ging de groei van Corporate Finance in de jaren erna hard. Al zorgde dat soms ook voor discussie. “Voor sommige adviseurs waren bedrijfsoverdrachten een leuke uitstap naast hun dagelijks werk. Maar als je echt wilt professionaliseren, is het belangrijk dit bij een specialist neer te leggen. Inmiddels is dat gelukkig geaccepteerd en werken we goed samen met een hecht clubje waarin ook fiscale en juridische adviseurs zitten. Op die manier kunnen we onze klanten écht kwaliteit bieden.”

Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld je direct aan