De ‘typemiepen’ van toen, de support professionals van nu
In de middeleeuwen waren er de secretarums. Ze ondersteunden de koning, edelmannen of andere deftige lieden. Spoel je een paar eeuwen vooruit, dan kom je uit bij de secretaresses als steun en toeverlaat voor heel veel bedrijven. Ook bij ABAB zijn ze al decennialang van betekenis. De dames van de ‘typekamer’ toen, zijn de support professionals van vandaag. Kristel van den Broek, Monique Post en Esther Krijnen vertellen hoe zij hun vakgebied zagen ontwikkelen.
‘Dames van de typekamer’
Kristel, Monique en Esther zijn allemaal al 25 jaar of langer bij ABAB werkzaam. Ze kunnen zich nog goed herinneren hoe anders het er in de rokerige jaren negentig aan toeging. Esther: “Toen ik startte in Breda, zaten we daar met zes secretaresses, waarvan er vijf rookten. Het kantoor stond soms blauw van de rook! Elke klant had een groen dossier en daarin zaten de jaarrekeningen. Met de hand werden daar wijzigingen in aangebracht door de accountants met typex en pen en die voerden wij dan later in de computer door. We hadden wel computers met van die grote schermen, maar er moest nog veel geprint, gekopieerd en getypt worden.” Kristel lacht: “In die tijd werden we nog typemiepen of de dames van de typekamer genoemd!”
Boekhouding per tractor
Bergen dossiers. Kristel en Monique hebben het nog vers in hun geheugen. “Soms moesten we ’s avonds of op zaterdag overwerken en dan werkten we stapels van die groene dossiers weg. Ook moesten we alle jaarrekeningen natellen en de teksten nakijken. Dat was toen een groot deel van ons werk. We stelden ook brieven en mails op of we liepen die na om ze te corrigeren.”
En dan was er nog de telefooncentrale, op iedere locatie één. Een groot, imposant apparaat met een zee van knoppen en lichtjes. Esther: “We beantwoordden de telefoon en schakelden de mensen door naar de juiste personen. Soms stonden er dan wel vijf of zes mensen in de wacht.” Ook was er veel aanloop van klanten op de kantoren, vertelt Kristel: “Ze gaven documenten bij ons af. Daar kleedden sommige boeren zich netjes voor aan.” Esther: “Anderen kwamen juist recht van de boerderij met de tractor hun boekhouding langsbrengen!”
Waardering én van betekenis zijn
Het staat nog vers in het geheugen: in de jaren negentig moesten de collega-secretaresses na een periode van lange werkdagen bij de directeur komen. “We vroegen ons af wat er aan de hand was en of we iets verkeerd hadden gedaan. Toen kregen we als waardering een wellnessweekend cadeau met alles erop en eraan. Dat was prachtig!” Volgens Monique is die waardering in de loop van de jaren alleen maar gegroeid. “Vroeger vielen we als secretaresse nog een beetje buiten het team. Als er een etentje werd georganiseerd, dan werden we niet altijd uitgenodigd. Nu voelen we dat we echt deel uitmaken van het team van de vestiging. We voelen ons gewaardeerd en krijgen regelmatig te horen van collega’s dat we van betekenis voor ze zijn én voor verbinding zorgen.”
Automatisering
Langzaam verdwenen de zware dossiers uit beeld, zwegen de typemachines en werd de wereld digitaler. Monique: “In het begin had nog niet iedereen een mailadres en documenten verzonden we nog steeds met de post. Dat werd minder en minder. In 2006 kwam het elektronisch dossier. Vanaf dat moment kwam alles online te staan.” Ook het programma Workflow maakte het structureren van het werk makkelijker. Kristel: “Eerst werden we veel gemaild en gebeld door collega’s. Nu zetten ze hun verzoeken in Workflow en kunnen we beter structuur aanbrengen in het werk. Ze krijgen een bericht als we het hebben afgewerkt. Ook kunnen we makkelijker werk overnemen van elkaar. Dat loopt heel prettig. Sowieso loopt ABAB voor met automatisering, daarin blijft de organisatie innoveren.”
Spin in het web
Automatisering, een bedreiging? Absoluut niet. Het heeft het werklandschap getransformeerd en de taken van support professionals veelzijdiger gemaakt dan ooit tevoren. Ze zijn uitgegroeid tot ware spinnen in het web. Met een team van 53 toegewijde professionals bieden ze administratieve ondersteuning aan teams, managers, directeuren en relatiemanagers. Daarnaast verwelkomen ze bezoekers, houden ze een vinger aan de pols als het gaat om het welzijn van collega's en maken ze graag een ‘praatje’. Het sociale aspect is niet te onderschatten: ze organiseren attenties voor zieke of jarige collega's en zorgen voor een warme en betrokken werkomgeving.
Kristel, Monique en Esther hebben het na al die tijd nog steeds naar hun zin bij ABAB. Kristel: “Het is afwisselend en we werken met fijne mensen.” Monique: “Het is prettig dat je mee kunt denken en dat er naar je geluisterd wordt.” Esther: “We blijven ons hier ontwikkelen!”